OBOWIĄZEK ZAWARCIA UMOWY NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH PRZEZ WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH NA KTÓRYCH POWSTAJĄ ODPADY KOMUNALNE
Na terenie Gminy Tczów systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.
W związku z powyższym każdy właściciel nieruchomości niezamieszkałej m.in. podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Obowiązek ten dotyczy m.in.: sklepów, lokali gastronomicznych, banków, poczty, rzemiosła, wszystkich innych jednostek usługowych, organizacyjnych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 399) Gmina zobowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości
i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 i w związku z art. 5 ust.1 pkt 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie tych umów i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części (nieruchomość mieszana): przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi z części dotyczącej nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją.
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym z części nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza). W przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia
w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a).
Niedopuszczalnym jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego
z odpadami komunalnymi powstającymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Gminy Tczów, że jeżeli do tej pory nie zawarli takiej umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać. Przedsiębiorcom nie posiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych grozi kara grzywny.
W związku z powyższym, właściciele nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne m.in. osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązani są do przedstawienia kopii zawartej umowy z podmiotem odbierającym odpady komunalne na rok 2024 r. w terminie do dnia 30.08.2024 r.
Dokumenty można dostarczyć w następujący sposób:
- osobiście do Urzędu Gminy Tczów – Tczów 124, 26-706 Tczów;
- przesłać na adres Urzędu Gminy Tczów – Tczów 124, 26-706 Tczów;
- przesłać na adres poczty elektronicznej: odpady@tczow.pl
Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy w Tczowie, w pokoju nr 13, telefonicznie: 48 676 80 23 wew. 204 lub za pośrednictwem e-maila: odpady@tczow.pl